تور پاییز 95، تور نوروز 96، تور کویر مصر، تور دره راگه، تور کرمان
تور پاییز 95، تور نوروز 96، تور کویر مصر، تور دره راگه، تور کرمان

تور پاییز 95، تور نوروز 96، تور کویر مصر، تور دره راگه، تور کرمان

www.arandtour.com

کلیسای اورم

رستوران‌های بین‌ راهی معمولا چیزی بیشتر از یک استراحتگاه موقت برای رانندگان و مسافران خسته نیستند؛ اما در یکی از همین توقفگاه‌ها بین پل تاریخی «ورسک» و شهر «پل‌سفید» مسافران با یک کلیسای تاریخی متعلق به سال 1312 مواجه می‌شوند که هنوز می‌توان نشان و تمثال مریم مقدس را از پشت شیشه‌های خاک‌گرفته‌اش دید.

Image result for ‫کلیسای اوریم‬‎

  به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کلیسای کوچک در منطقه‌ی «سرخ‌آباد» و روستای «اوریم‌رودبار» در مسیر جاده‌ی سوادکوه (استان مازندران) واقع شده است. ساختمان رستوران جلوی کلیسا را گرفته و مسافران عبوری اگر با منطقه آشنا نباشند به‌راحتی از این جاذبه‌ی دیدنی می‌گذرند؛ اما کسانی که برحسب اتفاق، این رستوران را برای استراحت انتخاب می‌کنند با دیدن ساختمان کوچک کلیسا غافلگیر می‌شوند.

کلیسا با معماری جالبی ساخته شده است و در و پنجره‌های چوبی آن جلب توجه می‌کند. کل ساختمان کلیسا در یک اتاق کوچک خلاصه می‌شود؛ ورودی، محراب و عبادتگاه، همه در همین اتاق کوچک قرار گرفته‌اند، تصاویری از تمثال مریم مقدس و مسیح هم که یادگار دوره‌ی آلمان‌هاست هنوز در کلیسا باقی مانده است. تعدادی شمع هم در کنار مجسمه‌ی حضرت مریم روی تاقچه‌ی گچی کلیسا دیده می‌شود.

Image result for ‫کلیسای اوریم‬‎

البته شیشه‌های کثیف و در بسته‌ی آن باعث می‌شود بیشتر گردشگران چیز زیادی دستگیرشان نشود. به همین دلیل، خیلی‌های‌شان‌ درباره‌ی تاریخچه‌ی کلیسا از صاحب رستوران سوالاتی می‌پرسند؛ پیرمرد که به کنجکاوی مسافران و سوالات‌شان عادت کرده، مثل یک راهنمای خبره، به سوالات جواب می‌دهد و می‌گوید: اسمش «کلیسای کاتولیک» است که آلمان‌ها در سال 1312، زمانی که راه‌آهن گرگان - مشهد ساخته می‌شد، آن را بنا کردند تا در آن عبادت کنند.

Image result for ‫کلیسای اوریم‬‎

از او درباره‌ی درِ قفل‌شده‌ی کلیسا می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: تا دو سال پیش، درِ کلیسا باز بود و می‌شد به داخل آن رفت؛ اما دو سال پیش سازمان میراث فرهنگی درش را بست و رفت.

صاحب رستوران نیز اضافه می‌کند: کلیسا از قدیم در محدوده‌ی ملک ما بوده، اما سازمان میراث فرهنگی از دو سال پیش که درِ کلیسا را بسته، رفته و دیگر برنگشته است.

پشت کلیسا به انبار وسایل قدیمی تبدیل شده، در چند متری آن هم سرویس‌های بهداشتی قرار گرفته‌اند که با ساختمان رستوران فقط چند سانتی‌متر فاصله دارند، همه‌ی این‌ها مواردی هستند که این کلیسای تاریخی را به خطر انداخته‌اند. قسمت بالایی ساختمان هم ترک برداشته و عباراتی که معرف کلیسا هستند هم در حال محو شدن‌اند. هرچند کلیسا هنوز هم برای گردشگران جذابیت زیادی دارد، ولی قطعا می‌شود بهتر از این‌ها از آن استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.